Demek ki neymiş; Açık koda destek vermek onun felsefesini özümsemek anlamına gelmiyormuş. Hadi yapabilen varsa protesto etmek için bundan sonra Google kullanmayacağım desin...
Bir deneyin bakalim, Telekom'u ozel (tercihan ABD'de kurulmus) sirket diye ve PKK'nin TV'sini de netten yayin yapan ve devletin bloklanmasini istedigi birsey olarak dusunun. O sirket bizim devlete direnirse 'iste cokuluslu sirketler kanunlarimizi dinlemiyor, tekrar ortaya cikti ki ABD bizim fenaligimizi istiyor' demeyecek kac kisi var?
'Ozgur yazilim felesefesini ozumsemek'ten kasit neyse, TR'de bunu becermis insanlar TCK 301'den acilan onlarca dava hakkinda ne dusunuyorlar merak ediyorum.
Herhangi birsey icin iyidir veya kotudur demiyorum ama bu konularda tepki verirken kendi durumumuzu ve hassasiyetlerimizi de dusunmekte fayda var.
Yani Cin devletinin kurallarini 'kamu yararina' bulsak problem olmayacak belki. Kalip/ezber olarak da olsa bu tip ozgurluklerin _faydaci yaklasimlardan bagimsiz olarak_ ululandigi ABD'de bu konuda cikan gurultu, buraya geldigi zaman aninda yerel kulture tercume oluyor.
'Ozgur yazilim felesefesini ozumsemek'ten kasit neyse, TR'de bunu becermis insanlar TCK 301'den acilan onlarca dava hakkinda ne dusunuyorlar merak ediyorum.
Referans noktasi olusturma cabasinin urunu oldugu dogru ama bu isler oyle belgeyle olmuyor malesef. Ustelik bu tip belgelerin varligi, onlarin arkasindaki pazarlik ve/veya uzlasma herneyse onun kaynagi olmayan bizimki gibi toplumlarda bir de tepeden inme komite oyu ve imza ile 'verilmis' hak varmis gibi yapilmasina yol aciyor. Bu belki en iyi durum, daha guclu devletler ise islerine geldigi zaman 'bakin su devleti eline gecirmis olanlar su belgeye gore kotu kotu isler yapiyor o rejimi guc kullanarak degistirmeliyiz' kilifina siginabiliyorlar.
Cin'in durumunda isin dogrusu nedir bilmiyorum ben, ama filanca buyuk sirket o rejime sunu yapmasin denirken Irak'a uygulanan ambargo da insanin aklina geliyor. En nihayet o toplum o devletin o tarzina baski marifetiyle de olsa razi. Tienanmen'de ses cikartip bunu caniyla odeyenlerin de o zamanki beyanatindan hatirladigim kadariyla devletlerini ozgurlukcu bir yapiya kavusturmaktan ziyade kendi kafalarindaki (ama belki serbest secime ve cogunluk arzusuna dayali) bir duzenin dayatilmasindan yanaydilar. O memlekette benim ve [anladigim kadariyla] sizin bakisiniza gore bir kotuluk oldugu asikar, nasil duzelebilecegi ise bence acik degil.
Amerikalilarin sirketlerinin Cin devletiyle anlasmalari konusunda gurultu yapmalarini da anlamak bir derece mumkun cunku biraz daha mutlak tarafina yaklasmis ifade hurriyetinin -- bazen kalip olarak ezber biciminde de olsa -- toplumca kabul edildigi ve ululandigi bir yer orasi. Evernesel beyanname yuzunden degil, kendi inanclari yuzunden yapiyorlar o gurultuyu. Burada bu inanc ve toplumsal mutabakat yok, o yapilan gurultu burada bir olcude populer olan 'kamu yarari'/'ozel sirket cikari' eksenine cekiliyor. Hal bu olunca bu sefer tepkinin asil cikis noktasi olan ozgurlukculuk kayboluyor. Cinlinin cektigini farzettigimiz eziyetin sirtindan, cok da zorlanmadan Cinlinin cektigi eziyetin fikri temeli olarak bulabilecegimiz yaklasimi olumlu gosterecek devlet anlayisina atifta bulunulmasinda bir tezat var. Ben bunu farkettigim icin ses cikardim. Insan susturmada kamu yarari olabilecegi durumlar elbette var, ekonomik faaliyete engel olunmasinda da kamu yarari olabilecegi durumlar olabilir. Insan haklari evrensel beyannamesine atif yoktu orada, o belgeyi biraz bos ve havada buluyorum ben ama bu sekilde ses cikartmazdim olsaydi.
Ben özgür yazılım ve açık kod kavramlarını birer program lisansı değil bir yaşam biçimi olarak algılıyorum. Buna destek verdiğini öne süren kişi ve kurumlarında bu düşünce sistemine uygun davranarak tutarlı olmaları gerektiğini düşünüyorum.
Bu ne demektir? Yani insan buna uyup uymadigini nasil anlar? RMS'ten hareket ediyorsaniz, o en azindan marijuana icin uyusturucu kullanmaya da devletin karismamasini istiyor mesela[1] Oyle seyler midir? Orada kamu yarari var midir bilemiyorum ama o konuda RMS'i tutarli buluyorum. Yine FSF ile alakali Gilmore, kendi devletini kimlik gosterme konusunda dava ediyor[2], ekonomik faaliyetlerin kayit altina alinmasina kersi cikiyor[3]. Onu da tutarli buluyorum. O isler de dahil mi? Oralara cekiyorsak isi hayat tarzi diyerek, bunlar 'kamu yarari' yaklasimina zit olabilen seyler.
Uzerinize gitmek icin yazmiyorum bunu, oyle gorunduyse ozur dilerim, ama 'benimsiyorum, ozumsuyorum' iddiasinda olmasam da bir nebze asina oldugum bir fikriyati icsellestirmenin faziletinden Turkiye gibi bir yerde bahsedilirken isin ucunun nereye varabileceginin acik olup olmadigini merak ediyorum.
Bloga baktim biraz, ayrilacagimiz cok nokta var, hic girmeyelim. FM'de konusmaya prensipte karsi olmadiginiz kismindan devam edelim vaktiniz/arzunuz varsa.
[1] http://www.stallman.org/#long-term [2] http://papersplease.org/gilmore/
[3] http://www.toad.com/gnu/cfp.talk.txt
Gilmore ve Stallman'in gorusleri suradan devreye giriyor, eger 'ozgur' yazilim 'hayat tarzi' olarak ozumsenecekse bunun ne menem birsey olabilecegi de ileri gelenlerin lisans harici goruslerine bakilarak anlasilabilir diye dusundum. Haklisiniz RMS bu benim sahsi gorsum diyor, ama herhalde bu ozumsemeye bir ornek olacaksa bats akla gelecek insanlardan biri o.
Gilmore'in o konusmasinda isaret ettigi ticari faaliyeti devlet otoritesinin menzilinden kriptografi ile cikartma ve huviyet konusunu ellemesini utopik bulmanizi anliyorum ama bunu biz sabahtan aksama kadar okumuslarin devletin herseye hakim olmasi gerektigini soyledikleri bir memlekette utopik buluyoruz. Oysa, bu akimlar ise bir bosluktan, yahut demokrat-merkeziyetci bir yapida sekillenmis bir toplumdan cikmiyor, bu insanlarin bazilari devletlerinin aslinda o prensipler uzerine kuruldugunu da savunuyorlar. Dogru veya yanlis, referans verdigim konusmada isaret edilen hususlar oranin yakin tarihteki ve simdiki idarecileri tarafindan reklami yapilirken ici bosaltilan temel ilkelerinin parcasi olarak goruluyor. O kadar da utopik degil bunlar herhalde 18. yuzyilda dusunulup kismen uygulanabildigine ve lafta dahi olsa kulturun icine girdigine gore yani (huvyet gosterme konusunda kazandiklari davalar var baktiysaniz). Iyi veya kotu demiyorum ben, ama gorebildigim bu. Bir icsellesme olacaksa bu akimlarin ciktigi memlekette bu islerle alakali adamlar baska ne yaparlar ne dusunurler bakmak yanlis olmaz herhalde diye de dusundum.
Sizin dediginizdan sunu mu anlamaliyim: FSF ile alakali insanlarin isaret ettigim fikirleri bu 'felsefe ozumsemek' ile kastedilen seyler degil. Hatta eger bu felsefeden sizin saydiginiz uc prensiple uyumlu olunmasi gerektigini cikartacaksak, Cygnus ve EFF'nin kurucularindan Gilmore buna karsi cikiyor. O halde, nasil oluyor anlamak acisindan, bu felsefeyi ozumsemis insanlarin bu ozumseme neticesinde benimsedikleri fikir veya hareket tarzina bir ornek vermenizi rica edebilir miyim?
1'de ayriliyoruz. Mutlak hakimiyet kamunundur dendikten sonra bireysel hurriyet zaten ipotek altina ve 'verilen' hak haline geliyor bence. Pratigi birakin, prensipte dahi bunun soylenmesini hurriyetle alakalandiramiyorum.
O halde, nasil oluyor anlamak acisindan, bu felsefeyi ozumsemis insanlarin bu ozumseme neticesinde benimsedikleri fikir veya hareket tarzina bir ornek vermenizi rica edebilir miyim?
LinuxFocus : Lütfen basit ve yüzeysel bir karşılaştırma yapmama izin verin. Siz, henüz bir çocukken büyük bir başarıyla işletim sistemi geliştiren Bill GATES'e benziyosunuz. Aslında, Gates gerçekten OS'i kendi başına geliştirmedi, ama karşılaştırma için bana izin verin;). Çok büyük bir popülarite kazandınız ve "The Uniform Award" ya da küçük araştırmacıların esinlendiği örnek olarak anılan 1997 yılında "Nokia Foundation" gibi birçok ödül kazandınız. Şimdi Gates, yıllar geçti ve Microsoft'un kurucusu olan Paul Allen ile beraber o delikanlıdan çok uzaklarda, aşırı zengin ve 63 milyon$'a mal olan Seattle'da Washington Gölünün yanında oturuyor. Siz kendinizi, karınız Toe ve kızınız Patricia'yı böyle bir evin içinde görebiliyor musunuz?
Linus: Bu kadar çok parayı nereden bulacağımı bilmiyorum ama kesinlikle böyle bir evde oturmayı hayal ederdim. Muhtemelen gayet de zevk alırdım ;)
Ama karşılaştırmanın gerçekten geçerli olduğunu düşünmüyorum. Bill GATES gerçekten teknoloji uzmanı olmaktan çok iş adamı gibi gözüküyor, ama ben Linux'u teknik terimler içinde düşünmeyi, para anlamıda düşünmekten çok tercih ediyorum. Bill'in kazandığı kadar kazanamayacağımın belli olduğu gibi...
Neyse ben kendi tarafimi toplamaya calisayim yine de.
Eğer bir toplum içinde yaşıyor ve başka insanlarla sosyal etkileşime giriyorsanız belirli kurallar olmak zorunda.
Gayet tabii, ama etkilestiginiz insanlarla karsilikli rizaya dayali ve cok buyuk olcude gonullu uygulanan belki bir kisminin ismi dahi konmamis kurallar bunlar. Mutlak hakim kamudur derken, insanlarin etkilesimine bakip burada kurallar oldugunu gorebiliriz tipi aciklayici birsey mi kastetmistiniz? Ayni sekilde mutlak hakim fizik ve biyoloji tabii.
Sizin bakış açınızla tamamen özgür olabileceğiniz tek yer kendinizi toplumdan tamamen soyutlayacağınız bir ıssız ada olur.
Benim boyle bir sahsi bakis acim yok. 'Kamunun hakimiyeti mutlaktir' demenin alternatifi 'diger insanlarin hicbir arzunu yerine getirmeden de onlarla isbirligi yapilir' demek degil ki? En basitinden burada iki kisi bilgi alisverisi yapiyoruz, birbirimizden bekledigimiz ve olmazsa sohbete devam etmeyecegimiz bir suru sey var (nezaket, terbiye, hatta ikimizin de bildigi bir dile yazisma) bunlar kural olarak olarak gorulebilse dahi 'mutlak' bir hakimin dayattigi kurallar degil. Bunu 'kamu' izin verdigi icin de yapmiyoruz, kamu filan yok burada, site sahipleri bireyler olarak gelin burada konusabilirsiniz, hatta gelip burada konusmaniz icin buraya zaman harcayip haber gececegiz editorluk yapacagiz demisler, biz de aa iyi bizim yazdiklarimiza da karismayacaksaniz kullaniriz demisiz. Ben bu iste nighwalker, FM sahip/adminleri ve bm'yi goruyorum. Bu Baglamda 'mutlak hakim' kamuyu is basinda gormekten de sunu anliyorum: birisi gelir 'zararli' seyler konustugumuz icin burayi kapatir, adminleri siddetle veya hurriyet kisitlamasi ile korkutur ismimizi alir ve bizi bulup cezalandirir. (Ozellkle konunun icinde Cin oldugu, eletirilen o mutlak hakime biat eden bir servis oldugu icin bu ornek aklima geldi.)
Bu sebepten dolayı 1. maddeyi red etmeniz, yerine sosyal toplum içinde uygulanabilecek alternatif bir model getirmediğiniz sürece anlamsız kalır.
Ben bu cikarimi dogru bulmuyorum. En az iki sebepten dolayi bulmuyorum, ilki icin soyle soyle bir ornek vereyim karmasik bir bilancoya bakarken yahu burada bir artimetik hatasi var bak 2+2=5 yazilmis bu yanlis diyene 'bu dediginin manasi olmasi icin senin bu bilancoyu bastan yapman lazim' demek gibi. Ben devlet idaresine talip degilim ki, soylenen idare prensiplerinde begenmedigim yerini soyluyorum sadece.
Ikincisi sebep ise bu durumda zaten o prensibe getirilen alternatifin asikar olmasi. Kamu mutlak hakimdirden harekete baslamak yerine bir alternatif olarak sosyal etkilesimde bireysel riza temeldir diger guclerin siddete dayali mudahalesi istisnadir denebilecegi ortada zaten. Komusumun gelip beni oldurmemesinin sebebi mutlak hakimin (dinden bahsetmiyoruz) bunu engellemesi degil, boyle birseyi yapmayi yanlis bulmasi mesela. Evet aciklamaya kalkarsak bir kural var insanlar birbirlerini oldurmuyorlar, ama bunda bir hakim gucun dayatmasi ve/veya caydiriciligindan evvel _bunu yapmayi istememeleri_ yatiyor.
Özel olarak Gilmore'un görüşlerini ütopik bulmama gelince; Özellikle ekonomi kayıt altına alınmazsa bir devletin nasıl ayakta duracağını merak ediyorum.
Gilmore cok baska sartlari ve tarihi olan bir memlekette bunu dusunuyor. Iki tarafi okyanus, kuzey komsusu nufus itibariyle dehdit olusturabilecek, guney komsusu ise gelismislik seviyesi acisindan tehdit olabilecek durumda degil. O devletin kuruculari devamli silah altinda tutulan ordulari bile tehlikeli bulmuslar. O gelenek buradakindan farkli. Devlet nasil ayakta duracak sorusunun cevabi zaten tepemize dikilen bu dev bu sekliyle ayakta durmasin olabiliyor. Turkiye'de bunu duydugumuz zaman kanimiz donuyor cunku bizim hem tarihimiz hem cografyamiz degisik. Ben Linus yerine FSF (ve baglam nette ozgurluk oldugu icin) EFF gibi kurumlari dusunmustum, o yuzden 'bir dakika cok farkli bir toplunda bunlar cikiyor' demeye calistim.
Ben Gilmore degilim kendi cevabi ne olur bilemem ama sunu soyleyeyim devletin finansmani icin icin ille de her ekonomik hareketten haberi olmalidir dusuncesi vergilendirmenin gelir uzerinden yapildigi durumlarda gecerli. Gayri-menkul uzerinden, veya sadece belli kalemler uzerinden alinan vergiler de olabildigi gibi devletin arazilerinin satilmasi/kiralanmasi vs. yontemler de olabiliyor. (mesela orada devlet okulu diyebilecegimiz seyler merkezi devlete degil yerel idareye baglidir ve emlak vergisi ile fonlanir). Orada olmus bunlar zaten, gelir vergisi icin 1913'te anayasayi degistirinceye kadar bir iki uygulanilamayan kanun haricinde karismamislar. 'Odeme' gibi insanlarin gozune sokulacak birseyin yerine 'kesinti' hatta 'gorunmeyen kesinti' gibi halki gelirinin ne kadarinin alindigini bilemez hale getiren mekanizmalar ise II Dunya Savasi masraflari vesilesiyle cikmis. Bunun biraz tarafli bir tarihi oranin federal devletinin hazine bakanligi sitesinde var[1] bakarsaniz buyuk olcude savaslarin vesile edilerek vergilendirmenin cesitlendirildigini ve arttirildigini tema olarak gorebilirsiniz. O tarihe baktiginiza, savaslarin dahi bizim milli kurtulus savasimiz gibi olmadigini, isgal bilmediklerini, uzak yerlere bulasip durduklarini ve bunu yaparken vergi arttirip/cesitlendirip baris olunca eski hale degil onun biraz ustunde bir vergilendirmeye donduklerini goreceksiniz. Gilmore gibilerin tepkisi 'devlet onderlik eder' 'devlet ogretir' 'devlet yonetir' 'memleketi kurtarmanin yolu devleti iyi ellere teslim etmektir' gibi soylemlerin makul oldugu bir toplum ve tarih arkaplanindan cikmiyor. 'Biz isimize bakarken gitti savas cikartti veya uzaktakine dahil oldu bizi de vergilendirdi' seklinde ifade edilebilecek bir arkaplandan cikiyor.
Gilmore'un konusmasi baglaminda bir paragraf buldum orada, geceyim:
Prior to the enactment of the income tax, most citizens were able to pursue their private economic affairs without the direct knowledge of the government. Individuals earned their wages, businesses earned their profits, and wealth was accumulated and dispensed with little or no interaction with government entities. The income tax fundamentally changed this relationship, giving the government the right and the need to know about all manner of an individual or business' economic life. Congress recognized the inherent invasiveness of the income tax into the taxpayer's personal affairs and so in 1916 it provided citizens with some degree of protection by requiring that information from tax returns be kept confidential.
Nasil devletperest bir yaklasim oldugunu goruyor musunuz? 'Buyuk agabey ketumdur, bu sizi bir nebze rahatlatmali' deniyor!
Her kamu kurumunun önüne bir bağış kutusu mu koymalıyız?
Hayir, nicin ya "su anda Turkiye'de dogru kabul edilen sey" ya "olamayacak gibi gelen sey" arasinda oluyor hep bu secim? Alinan hizmetin parasinin verilmesi gibi bir yol da var. Devletin vermesinin elzem oldugu varsayilan hizmetlerin isaret ettiginiz gibi kanun zoru ve devlet kurulusu isin icine girmeden toplumsal sorumluluk addetikleri isleri yapan insanlar tarafindan kismen fonlanmasi yolu da var. Belki bunlar oralar icin daha uygulanabilir tabii. Yukarida da izah etmeye calistigim gibi buraya gelis sebebimiz bir ABD sirketinin, Cin'de calisabilmek icin razi oldugu hareket tarzina yine buyuk olcude ABD kaynakli tepkileri burada tercume edip benimsememiz. Bu tepki yerli bir tepki degil, zaten soylemeye calistigim gibi tercumesi bizim perspektiften 'kamu yarari' diyor 'ferdi hurriyet' degil. Tepkinin asil kaynagi ise birseysel ozgurlugun -- tekrar isaret edeyim kalip olarak da olsa -- ululandigi kultur/duzen.
Eğer denirseki devlet gibi düzenleyici bir yapıya ihtiyaç yoktur o zaman bu anarşi düzenin savunulmasıdır ki, dünya tarihinde ( bildiğim kadarıyla ) başarılı olmuş bir örneği yok.
Hayir yok, ama baslangic noktanizin o tezat olmasi gerekmiyor. Nasil duzenleyici, ne yapiyor, ne boy, neye karisabiliyor gibi binlerce soru var arada.
[1] http://www.ustreas.gov/education/fact-sheets/taxes/ustax.html