SynthMaster: İlk Türk ses işleme ve efekt yazılımı

0
FZ
Bilgisayarlar sayesinde dolap büyüklüğündeki ses işleme cihazları küçük yazılımlara dönüştü. Son örnek bir Türk'ün imzasını taşıyor.

Bu alandaki dev oyuncuların yanına, işlev olarak hiçbir eksiği bulunmayan bir isim daha katıldı: SynthMaster. Bülent Bıyıkoğlu adlı bir Türk tarafından 1995 yılında o zamanki bir yazılım yarışmasına katılmak için hazırlanmaya başlanan SynthMaster, 2004 yılından bu yana aktif olarak geliştirilerek tam bir ürün haline getirilmiş. Bıyıkoğlu, 90'lı yıllarda bu yazılım için çalışırken hazırladığı EffectsMaster adlı uygulama sayesinde Kanada'dan bir iş teklifi alarak bu ülkeye taşınma kararı vermiş.
Besteci Wolfgang Amadeus Mozart'ın 'Türk Marşı' adlı eserinin opus numarası (Köchel numarası) olan KV331'i ABD'de kurduğu şirketine isim olarak seçen Bıyıkoğlu'nun yazılımı kendi alanındaki bütün ihtiyaçlara cevap verecek şekilde hazırlanmış. Yakında satışa çıkacak uygulamanın en ilgi çekici ayrıntılarından biri de Türk makamları için de gereken ara notaların (koma) yaratılabiliyor olması. Bunun dışında akorların arpej, tiremolo şeklinde çalınması, Türk müziğine ait aksak ritmlerin kullanılabilmesi gibi özellikler de SynthMaster'ın yeteneklerinden.

Fiyatı belli olmayan ve henüz satışa sunulmayan bu yazılımın deneme sürümünü kullanmak için Bülent Bıyıkoğlu ile muziktek.com adresinden temasa geçebilirsiniz.

Haber Kaynağı: http://www.radikal.com.tr/

Görüşler

0
piq7
Açık kaynak kodlu degilse neyimize yarar? :P
0
FZ
Değerli yorumlarınız için teşekkürler, çok aydınlatıcı oldu.
0
bulent_biyikoglu
Neden acik kaynak kodlu olmayacagini muziktek'de baska bir tartisma sirasinda aciklamistim, ilgilenenler oradan okuyabilirler: http://www.muziktek.com/turkce_site/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4541&highlight=acik+kaynak Kisa, bu konudaki pozisyonum sudur: Ben 2.5 sene gece gunduz emek verip bu ise yatirim yaptim, daha da yapacagim. Eger zengin bir babam ve bol vaktim olsaydi elbette acik kaynak yapardim, ama yok o yuzden bir risk aliyorum, ve karsiligini almak icin de calisiyorum... SynthMaster'i denemek isteyenlerinizi muziktek'e davet ediyorum. Ben kendim de orada moderatorum, ve SynthMaster icin epey feedback geldi forumdan: http://www.muziktek.com/turkce_site/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3390 SynthMaster forum uyelerine ucretsiz, o yuzden muziktek'e katilarak SynthMaster icin benden serial/authorization alabilirsiniz. Bulent Biyikoglu
0
FZ
0
sefalet

Bazı kayda değer noktalara değinmiş ama yani işi Windows'un güvenlik zaaflarına getirmesi tuhaf olmuş.Kapalı bir sistemde çalışıoyr olmasının diğer pek çok kullanışlı yazılımda olduğu gibi olumsuz tarafları var ama bir ses işleme yazılımını eleştirirken ilk sıralarda bu gerekçenin olması mantıklı gelmiyor.Ayrıca ne kadar güvenlik açığı olursa olsun, Windows'da olsa güvenlik sistemin kullanıcısı ile ilgili çoğunlukla.Yazılımın hafıza kullanımı için nasılsa çalıştığı sistem windows bir casus yazılım girip hafızayı zaten bitiricektir demek konu ile pek bağdaşmıyor sanırım.

Bunu dışında dediğim gibi bazı iyi noktalara değinmiş örneğin ben de anlamadım sınırsız alet kullanımını.

Açıkcası baya bir haves etmiştim bilgisayarda müzik yapmak konusunda ama her defasında ki belirttiğiniz posta gurubuna benzer bir eleştiri gelmiş, arayüzlerin kötülüğü beni bu işten soğuttu.Belki doğru araçları bulamadım ama bu tür yazılımların başarılı olması için en büyük artı arayüzlerin kullanışlı ve kolay olmasından geçiyor hele ki pro ve genel gibi sürümler çıkarılması düşünülüyor ise.
0
FZ
Konu tabii ki sadece işletim sistemi konusu değil. Zaten e-posta listesinin şu anki haline hemen bir göz atılacak olursak farklı müzisyenlerin farklı teknik açılardan getirdikleri eleştirileri görebilirsiniz (son baktığımda 30a yakın mesaj vardı o konu başlığı altında).

Bu arada Csound deyip duruyoruz, sistemin birkaç paragraflık kendi tanıtımı genişliği ve derinliği hakkında bilgi veriyor:

Csound is a programming language designed and optimized for sound rendering and signal processing. The language consists of over 450 opcodes - the operational codes that the sound designer uses to build "instruments" or patches. Although there are an increasing number of graphical "front-ends" for the language, you typically design and modify your patches using a word processor. Usually, you create two text files - a .orc (orchestra) file containing the "instruments," and a .sco (score) file containing the "notes." In Csound, the complexity of your patches is limited by your knowledge, interest, and need, but never by the language itself. For instance, a 22,050 oscillator additive synthesizer with 1024 stage envelope generators on each is merely a copy-and-paste operation. The same goes for a 1 million voice granular texture! Have you ever dreamed of sounds such as these? Well in Csound you can. And in Csound these dreams can come true! The 450 opcodes in the Csound language range in power and complexity from a basic oscil (table-lookup oscillator) and linen (linear envelope generator), to the full-blown waveguide physical modeling family that includes wgbow, wgclar, wgflute, and wgbrass. There are familiar analog modeling opcodes such as adsr, lfo, vco, and even a moogvcf. There are opcodes for reading and processing samples such as soundin, diskin, reverb, and sndwarp and opcodes for doing phase vocoder resynthesis and FFT-based cross-synthesis such as pvoc, pvadd, and pvcross.


Bu bağlamda, gelen cevaplar içinde en çok dikkatimi çekenlerden biri ise Michael Gogins'in şu sözleri oldu:

The computer, as a universal machine for emulating other machines, is by definition a universal musical instrument. Csound's purpose is to expose this universality in as easy to use a form as is practical. In short, it SHOULD be possible to do anything musically possible in Csound, and if not, we should add the missing stuff. It doesn't have to be EASY -- more specialized applications will always be developed. I will go further -- it SHOULD be the case that Csound is so good at this musical universality, that when people write more specialized applications, they do it using the Csound API and Csound patches. That goes for synthesizers, recorders, sequencers, what have you. I am sure that this is technically feasible.
0
FZ
Belki doğru araçları bulamadım ama bu tür yazılımların başarılı olması için en büyük artı arayüzlerin kullanışlı ve kolay olmasından geçiyor hele ki pro ve genel gibi sürümler çıkarılması düşünülüyor ise.

Bir soru: Büyük yetenekleri bir kenara bırakırsak, normal yetenekte bir insanın herhangi bir müzikal enstrümanı (saksofon, ud, klarinet, ney, trompet, keman, piyano, vs.) hakkıyla öğrenmesi ve yaratıcılığını rahatça ortaya koyar hale gelmesi için ne kadar emek, ne kadar süre harcaması, ne kadar çok çalışması gerekiyor?

Bir başka soru: günümüzde komponentleri birleştirerek pek çok karmaşadan ırak, kısa sürede bazı yazılımları geliştirmek mümkün öyle değil mi? Peki ciddi çaplı herhangi bir büyük projede yer alabilecek yazılımcıların o noktaya gelmeleri ve akıllarına gelen soyut fikirleri uygulamaya dökebilmeleri için nasıl ve ne denli bir eğitimden, çabadan geçmiş olmaları gerekiyor?

Son soru kümesi: 21 günde mi programla öğrenilir, 10 yılda mı? 1 ay içinde öğrenmek sureti ile kullandığımız araç ile ortaya neler koyarız?

Usta bir marangozun aletleri ile iş yapmaya kalkan acemi kendine zarar verir, üstü başı kesik içinde kalır.
0
Tarık
hehe ;) sizin acemi marangoz olarak anlattığınız hikayeyi ben "cerrah neşteriyle karpuz kesmeye çalışan zerzevatçı" olarak anlatıyorum. Demekki kavrayışlar bazı noktalarda kesişebiliyor.
0
sefalet
İlk soru biraz zor.Pek bir ölçü koyulabileceğini sanmıyorum.Müzik kendini ifade etmek ise bunun çalınan alet ile doğrudan bir ilgisi olduğu gibi ifadenin niteliği ile de ilgisi var.Yani salt aleti çalıştaki yetkinlik işin içinde değil.Bu açıdan bakıldığında üstat kıvamında bir müzik aleti çalmanın illa yaratıcılığı doğurmayacağı söylenebilir.Bunun tersi olarak üstat olmadan kendini yeterli ve yaratıcı ifade şekilleri de gerçekleşebilir.Örneğin her unutulmaz gitar solosu bir gitar üstadının elinden çıkmamıdır? (üstat derken virtüözlüğü kastediyorum)

Diğer soruların da ilk sorunuza destek anlamında olduğunu düşündüğümden, mesajı almış olduğumu belirtmek isterim.Bir yazılım sana koskoca orkestırayı elinin altına sunabiliyor ise senin de oturup biraz zaman harcayıp yazılımın kullanımında ustalaşman, çaba sarfetmen gerekir diyorsunuz.Buna katılmamak elde değil.Fakat böyle bir çabayı zaten olmazsa olmaz gördüğümü belirtmek isterim.Benim kastettiğim bu çabayı kolaylaştıran veya tam tersi zorlaştıran arayüzlerin varlığı.En azından kullandığım yazılımların bu çabamı kolaylaştıracak hatta sanki bir müzik aleti çalıyormuşum gibi (en karmaşık müzik aletini çalmak bile bir basitlik içerir zaten aletin öğrenilmesini sağlayan özellik müzik ve onu çıkarmak için gerekli çabanın dengeli olmasından kaynaklanır herhalde) bir duygu yaratabilmesi büyük artı olurdu.Bu da ancak kolay anlaşılır ve işlevsel arayüzler ile olur diye düşünüyorum.

Örneğin Apple'ın Garageband'i bahsettiğim artıları gözönüne alan bir yazılım sanırım ama çok denemişliğim yok.Belki tecrübeli arkadaşlar bir yazılım karşılaştırması yapar.
0
FZ
Konu açılmışken Csound ile ilgili birkaç dergi, örnek müzik, vs. adresi diğer bilgisayarlı müzik ortamlarına dair birkaç linki not düşelim:

Csound Ezine Back Issues

Csound Journal

Csound Compositions

Common Music

jMax

Pure Data - PD

Nyquist

Audacity Nyquist Programming

Konuyla ilgili bir konferans: ICMC 2006 (International Computer Music Conference)
0
yetgin
Eh, güzel orta gol getirir :p
0
bulent_biyikoglu
SynthMaster'i CSound ile karsilastirmak pek dogru olmayacaktir, ticari bir urun oldugu icin piyasadaki diger ticari soft synth plug-inleriyle karsilastirilmasi daha uygundur. Ornegin: AAS Ultra-Analog, LinPlug Albino, Digidesign Hybrid, vs vs...
0
mavi
Bu aletin söz sahibi olabilmesi için reason, cubase, wavelab, gibi yazılımlarla kıyas edilebilir olması gerekiyor. http://www.steinberg.net http://www.propellerheads.se
0
bulent_biyikoglu
SynthMaster bir plug-in, digital audio workstation degil. O yuzden Cubase ve WaveLab ile karsilastirilmasi dogru degil. Ancak Reason ile karsilastirebilirsiniz, bu mumkun, en azindan Reason'daki "subtractor" synth ile synthmaster'i mukayese edebilirsiniz: 1. Subtractor'da 2 osilator, 2 filtre vardir sadece. SynthMaster'da ise 3 osilator, 3 filtre + 4 modulator vardir. Synthmaster'i incelerseniz goreceksiniz ki SynthMaster Reason'un "Subtractor"indan kat kat ustundur. Ayrica SynthMaster'i piyasadaki diger soft synth plug-in'leriyle karsilastirabilirsiniz. Detayli olarak incelediginizde goreceksiniz ki fiyat/performans acisindan hepsinden ustundur. (Synthmaster yakinda 99 dolardan satilacaktir, rakipleri en asagi 150-200 dolardan satilmaktadir) SynthMaster'i denemek isteyenleriniz benimle muziktek.com araciligiyla iletisime gecebilirler. Saygilarimla, Bulent Biyikoglu
0
bulent_biyikoglu
SynthMaster'in haberini web sitenize tasidiginiz icin sizlere cok tesekkur ederim. SynthMaster'i kullanmak isteyen arkadaslar benimle muziktek.com'dan irtibata gecebilirler. Saygilarimla, Bulent Biyikoglu
0
sefalet
Çalışmanızdan dolayı tebrik ederim.En kısa zamanda denemek isterim yazılımı.Siz ürününüzü başlangıç seviyesindeki kullanıcılar için öneriyormusunuz? Veya yazılımın oluşturulmasında bu tür bir kaygı dikkate alındı mı yoksa işlev ağırlıklı mı çalışıldı? Dokümantasyon konusunda örneğin Türkçe çalışmanız var mı? gibi sorular geldi aklıma cevaplama nezaketini gösterirseniz.

0
bulent_biyikoglu
Nihai amacim baslangic seviyesindeki kullanicilara hitap edebilmek. Ancak baslangicta bu hedefe ne kadar ulasirim onu bilemiyorum. Su anda haril haril tutorial amacli presetler (sesler) yaziyorum SynthMaster'a, her birisinin aciklamalari mevcut. Tutorial presetleri bitirince asil kullanim klavuzuna gececegim. onu bitirmek de en az 2 haftami alir. Dilim dondugunce basit bir sekilde anlatmaya calisiyorum, ne nedir, osilator/filtreler kullanilarak ses nasil yaratilir, bunlari anlatmaya calisiyorum. Ayrica wikipedia'dan linkler veriyorum tutorial'larda. Turkce konusuna gelince... Turkiye'ye ozel turkce icerikli (video+dokumantasyon) bir SynthMaster dusunuyorum acikcasi. Hatta bunun satis fiyati normal fiyatinin yarisi olacak Turkiye'deki alim gucu goz onune alinarak (Normalde 100 dolar iken Turkiye'de 50'ye satilacak yani). Ancak malumumuz ki Turkiye'de buyuk cogunluk korsan/bedava yazilim kullaniyor. Durum buyken benim Turkiye'ye has bir yatirim yapmama deger mi bunu iyice bir dusunmem gerek. Eger yurt disindaki satislar iyi giderse bunu kesin yapacagim bunu bilmenizi isterim :)
0
Zebani
Umarım verimli gider. :)
0
Zebani
Umarım yurt dışı satışları iyi gider. :) Sanırım iki saatlik uykudan (yani uykusuzluktan) olsa gerek. Üstteki mesajı birileri silerse sevinirim.
0
FZ
Yorumlarınızla katkıda bulunduğunuz için biz teşekkür ederiz. Bir hayli emek harcamışsınız, dileriz karşılığını alırsınız ve ürün başarılı bir yer edinir kendine. Rekabet iyidir ;-)
Görüş belirtmek için giriş yapın...

İlgili Yazılar

Açık Kodlu Özgür Bir Yazılım Projesi: FlightGear Uçuş Simülatörü

FZ

1995 yılında havacılık simülasyonları konusunda uzmanlaşmış Curtis Olson isimli bir mühedis Microsoft Flight Simulator´a bir eklenti (add-on) yapmaya çalışırken vaktinin büyük bir kısmını asıl iş yerine bu yazılımın dosya formatlarını, iç yapısını, işleyişini, vs. anlamak için enerji harcayarak geçirdiğini fark etti. Ve kendine şöyle dedi: Oturup kendi uçuş simülatörümü yazmaya başlasam, bunu açık kodlu ve GPL lisanslı olarak kamuoyuna sunsam ve sonra...

Olson´un bu çabası ABD´de çılgın bir mühendisin delidolu idealizmi olarak algılanmadı tahmin edebileceğiniz gibi. Proje başladıktan kısa bir süre NASA´daki uzay mekiği programının önemli mühendislerinden biri olan Jon Berndt de projeye destek vermeye başladı. Bu katılımı takiben, bir başka mühendis Tony Peden de projeye katılmakta tereddüt etmedi. Ve gerisi büyük hızla geldi.

FlightGear isimli bu özgür yazılım projesine destek veren deneyimli programcı ve mühendislerin yaş ortalaması 35´in üstünde. Hepsi de kendi alanlarındaki mühendislik ve fizik konularında usta isimler. Geliştirdikleri sistem uç noktadaki havacılık mühendisliği modellerini, grafik (OpenGL) ve ağ programlama tekniklerini kullanıyor. Herkesi sistemlerini incelemeye ve katkıda bulunmaya davet ediyorlar.

DeepBlue, IBM ve GO

redial

... “Ne istiyorsanız kullanın. 250 paralel işlemci yetmezse 500 tanesini kullanın, o da yetmediyse bin tane. Eğer o da yetmiyorsa benim `laptop´ıma ve oğlumun `PlayStation´ına el koyabilirsiniz. İşe yarayacak her insanı işe alın, eğer tanrı Zeus size fikir verecekse Yunanların ne dediğini umursamadan ben gidip onu Olimpos’tan sizin için getiririm ama bir büyük GO ustasını yenin yoksa...”

Tamamı için...

Editörün Notu: Mükemmel bir yazı, yazarın eline ve ruhuna sağlık.

Windows için Opera 6.01 çıktı

anonim

Kullanımı hızlı bir tarayıcı olan Opera'nın Windows için 6.01 versiyonu çıktı.
Birkaç gün önce, 6.01 ismiyle Opera'nın ftp sitelerine konan ve çeşitli sitelerde duyurulan beta build ise, hatalar içerdiği için kullanılmamalı.
Resmi olarak duyurulan sürüm build 1041 ve Java'sız hali (ow32enen601.exe) 3.340.448 bayt büyüklüğünde. Yanlışlıkla sızan build de aynı isimi taşıdığından, indirdiğiniz dosyanın güncel olduğunu uzunluğuna bakarak anlayabilirsiniz. Veya doğrudan download sayfasını deneyin.

Emerge: Bir StarLogo Videosu

FZ

Animasyon konusunda uzmanlaşan James Mortensen'in, StarLogo kullanarak hazırlamış olduğu Emerge videosu, çok basit kurallara göre hareket eden etmenlerin (agent), çok etmenli sistemde (mutliagent system) ne tür düzenlere yol açtıklarını gösteriyor.

Müziklerle de zenginleştirilmiş bu videoda her kuralın önce ismi ardından da yol açtığı örüntü (pattern) canlı bir şekilde görüntüleniyor. Karmaşık sistemlerin, toplumsal örüntülerin, vb. fenomenlerin modellenmesi ile uğraşanların ve "hacker" amblemi olarak seçilmiş "Game of Life"ın başka şeylerle bağlantısını görmek isteyen meraklı "hacker"ların ilgisini çekebilecek bir video.

Sanal Dükkan (E-Commerce)

tunc

Tarafımdan türkçeye çevirilen Linux altında php ve mysql desteğiyle çalışan başarılı bir E-Ticaret programı, şu an içerisinde "vpos" desteği içermemekle beraber, istenildiği zaman add-on yapılarak günümüzde "Vpos" hizmeti veren bankaların sistemleriyle entegre edilebilir. Aşağıdaki linkten demo olarak koyduğum sürümü görebilir ve test edebilirsiniz. Daha fazla bilgi için tunc@bilgidunyasi.com.tr ' a mail atabilirsiniz.
http://www.bilgidunyasi.com.tr/catalog/