3 BASAMAKLI SAYI TAHMİNİ OYUNU
OYUNUN ADI: PEMBE 7
OYUN TARİHÇESİ: 2002-03 DÖNEMİ EĞİTİM GÖNÜLLÜLERİ VAKFI, KAVACIK PEMBE EV ÖĞRENİM BİRİMİ, 7. SINIF ÖĞRENCİLERİ TARAFINDAN MATEMATİK DERSLERİNDE HER DERS SONUNDA BİR YIL BOYUNCA OYNANMIŞ VE ÇOK BEĞENİLMİŞTİR. BUNUN ÜZERİNE VAKFIN TÜM BİRİM VE PARKLARINA TAVSİYE EDİLİP, BİLGİSAYAR ORTAMINDA OYUN HALİNE GETİRİLMESİNE KARAR VERİLMİŞTİR. OYUNUN ADINDAKİ 7 RAKAMI HEM 7. SINIFLARI TEMSİL ETMEKTE, HEM DE OYUNDA YARIŞMACININ 7 TAHMİN HAKKI BULUNDUĞUNU BELİRTMEKTEDİR. PEMBE İSMİ İSE PEMBE EV'DEN ESİNLENİLMİŞTİR.
OYUNUN OYNANIŞI: Bilgisayar 3 basamaklı, rakamları birbirinden farklı, rastgele bir sayı belirleyecektir.
_ _ _
1 2 3
1. basamakta 1-9 arası, 2. ve 3. basamaklarda 0-9 arası birbirinden farklı rakamlar olacaktır. Bilgisayar ekranda 1. tahmininiz şeklinde soracak ve yarışmacının tahminini bekleyecektir. Bekleme süresi 77 saniyedir (süre aşılırsa bu tahmin hakkı yanar ve sonraki tahmini sorar). Yarışmacı kurallar dahilinde bir tahminde bulunursa (ilk hanesinde 0-sıfır rakamı olan, iki veya üç rakamı birbiri ile aynı, daha önceki tahminlerinde olmadığı bilgisayar tarafından uyarılarak söylenen bir veya daha fazla rakamı kullanmış ise yarışma orada biter ve ekranda bitiş sebebi yazılıp yeni oyuna başlanır) bilgisayar bu tahmin için cevabını tahminin yanına yazar. 2. tahminini (bir sonraki tahmini sorarken tüm önceki tahminleri ve cevapları ekranda göstermeye devam eder) ve sırayla sonraki tahminlerini (eğer arada kural dışı herhangi bir tahmin yapılmadı ise) ister. 7. tahminini istedikten ve aldıktan sonra esas tahminini sorar (yine 77 saniye düşünme süresi verir) ve doğru ise 7 puan verir ve oyuna yeniden başlama için onay ister. Yanlış ise 0 puan verir ve oyuna yeniden başlama için onay ister. Bir seferde oyundan hiç
çıkmadan alınan puanların toplamı yarışmacı puanı olur ve en yüksek 7 yarışçı için En İyi 7 adlı bir listede her oyun sonunda yayınlanır ve kaydı tutulur. Bu kayıt için her oyunun başında yarışmacıdan ad-soyad istenir (oyuncu çıkmadan devam ederse her oyunda istenmez). Oyuncu eğer doğru tahmini daha önce yapar ise daha kaç tahmini kaldığına bakılır ve bu sayı kadar daha ekstra puan kazanır.
TAHMİNLERE BİLGİSAYARIN CEVAPLARI: Eğer tahmin olarak söylenen 3 basamaklı sayı ile bilgisayarın aklındaki sayı arasında benzerlik varsa bu oyunun notasyonu dahilinde yarışmacıya tahminin yanında cevaben verilir. Doğru ve yerinde tahmin edilmiş basamaklar için + (artı işareti), doğru ancak yanlış yerde tahmin edilmiş basamaklar içi - (eksi işareti) kullanılır. Eğer yarışmacının tahminindeki hiç bir rakam bilgisayarın aklındakinde yok ise cevap 0 (sıfır) olacak ve yanına bundan sonra bu rakamların kullanılmamasını söyleyen kırmızı bir ? (soru işareti) konacaktır. Eğer +1 -2, -1 +2, -3 gibi tahmin cevapları gelirse bunların yanına yeşil bir * (yıldız işareti ) konur. Böylece sonuca yaklaşıldığı anlatılmış olunur. Ancak verilen cevapların yarışmacının tahminindeki hangi basamaklar için olduğu söylenmez.
Zaten amaç yarışmacının bunları aklından en kısa zamanda kestirip doğru tahmine yaklaşmasıdır. Tahminin yanında sadece +,- ve 0'lı cevaplar yazar.
Mesela; 256 +1 -1 gibi.
Bir oyun örneği:
Bilgisayarın tahmini 502 olsun.
1. Tahmin: 247 (bilgisayarın cevabı -1 olur, 2 var ama yerinde değil)
2. Tahmin: 254 (bilgisayarın cevabı -2 olur, 2 ve 5 var ama yerlerinde değil)
3. Tahmin: 389 (bilgisayarın cevabı 0 olur ve yanına kırmızı ? konur, akıldakinde 3-8-9 dan hiçbiri yok, bundan sonra 3-8-9 rakamlarından birisini
yarışmacı kullanır ise yarışma sona erer, oyun yeniden başka bir sayı için başlar, eğer yarışmacı 025 veya 422 gibi yine hatalı bir tahmin yapsaydı
sonuç yine aynı olacaktı)
4. Tahmin: 521 (bilgisayarın cevabı +1 -1 olur, 5 yerinde 2 değil)
5. Tahmin: 512 (bilgisayarın cevabı +2 -1 olur ve yanına yeşil * konur, 5 ve 2 yerinde 1 değil)
6. Tahmin: 250 (bilgisayarın cevabı -3 olur ve yanına yeşil * konur, her 3 rakamda yerinde değil ama sonuç yakın)
7. Tahmin: 502 (doğru tahmin, yarışmacı 7 puan alır)
Yarışmacı böylece +, - ve 0 sayesinde sonuca yaklaşmaya çalışır. Tahminlerindeki hangi rakamlar için bilgisayarın cevap verdiğini kısa zamanda
tahmin etmeye çalışır. Oyun sonunda toplam puanı yazar ve listedeki yeri görünür. Programlama için Flash öngörülmüştür. Ekran tasarımı ve renkler pembe ve 7 rakamı üzerine kurulur ise seviniriz. Bu çalışma tamamen ticari kaygılardan uzak, ilköğretim çocuklarına matematiği sevdirmek için düşünülen oyunlardan birisidir. Hepsi sizlere şimdiden teşekkür eder.
FERİT PEHLİVANOĞLU
ferit@be.itu.edu.tr
"
2 yılı aşkın bir süredir Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vafkı (TEGV) bünyesinde matematik öğretmeni olarak çalışan, gençlere matematiği öğretmek ve sevdirmek için çaba sarf eden değerli dostum ve İTÜ Matematik Mühendisliği bölümünden arkadaşım Ferit Pehlivanoğlu bana az önce bir e-posta iletisi gönderdi. İçeriğine bakınca kendi kendime dedim ki: "Bu onurlu işin altından kalksa kalksa FM camiası kalkar!" Buyrun mektubu hep birlikte okuyalım ve ardından mümkünse hemen harekete geçelim:
"... bildiğin üzere 2 yıldır Eğitim Gönüllüleri Vakfı'nda 7. ve 8. sınıflara gönüllü olarak matematik dersi veriyorum. Ders sonlarında matematiği sevdirmek için bir oyun oynardık hep (belki lise zamanlarından sen de hatırlarsın). Şimdi bu oyunu tüm Türkiye'deki çocukların bilgisayarda oynayabilmesi için çalışma başlattık. Sana ve arkadaşlarına da bu küçük proje için ihtiyacımız var. Vakıf maalesef herhangi bir ödemede bulunamıyor. Olay tamamen gönüllülükten geçiyor. Aşağıda oyun hakkında ayrıntılı bilgi var. Haziran sonu, Temmuz başı gibi biterse hemen tüm birim ve parklara dağıtım yapacağız. Ben hiç Flash bilmiyorum ancak bu oyun Flash'ta sanırım yapılabilir. Tasarım, ikonlar ve diğer görsel öğeler tamamen sizlerin inisiyatifine kalmış. Eger yardımcı olabilirseniz cok seviniriz. En kısa sürede görüşmek üzere, iyi çalışmalar ve güzel günler. Şimdiden çok teşekkürler (sonuç ne olursa olsun önemli olan bizlere zaman ayırmanız, cok sağolun).
"... bildiğin üzere 2 yıldır Eğitim Gönüllüleri Vakfı'nda 7. ve 8. sınıflara gönüllü olarak matematik dersi veriyorum. Ders sonlarında matematiği sevdirmek için bir oyun oynardık hep (belki lise zamanlarından sen de hatırlarsın). Şimdi bu oyunu tüm Türkiye'deki çocukların bilgisayarda oynayabilmesi için çalışma başlattık. Sana ve arkadaşlarına da bu küçük proje için ihtiyacımız var. Vakıf maalesef herhangi bir ödemede bulunamıyor. Olay tamamen gönüllülükten geçiyor. Aşağıda oyun hakkında ayrıntılı bilgi var. Haziran sonu, Temmuz başı gibi biterse hemen tüm birim ve parklara dağıtım yapacağız. Ben hiç Flash bilmiyorum ancak bu oyun Flash'ta sanırım yapılabilir. Tasarım, ikonlar ve diğer görsel öğeler tamamen sizlerin inisiyatifine kalmış. Eger yardımcı olabilirseniz cok seviniriz. En kısa sürede görüşmek üzere, iyi çalışmalar ve güzel günler. Şimdiden çok teşekkürler (sonuç ne olursa olsun önemli olan bizlere zaman ayırmanız, cok sağolun).
Üstelik o program çocuklara kullanmayı öğrettikleri halka açık olmayan yazılımların üzerinde çalışacak...
Ayıp diyorum başka bir şey demiyorum.
http://seminer.linux.org.tr/seminer-notlari/cocuk_egitimi/ [seminer.linux.org.tr]