Bilgi İşlem Tasarım Kalıpları

0
anonim
Tasarım Kalıpları (Design Patterns) adı verilen akım, özellikle bilgi işlem yazılımcıları tarafından son yıllarda çok ilgi görmüştür. Bir tasarım kalıbı basit bir açıklama ile bir nevi reçetedir. Bu reçete, sürekli karşımıza çıkan bir sorun tipine karşı bulunmuş, gene sürekli verilmiş olan ve işe yarar bulunmuş bir çözümdür.

Yazının devamı için buraya tıklayın.

Görüşler

0
FZ
Konu ile ilgilenenlere birkaç güncel makale-tartışma adresi:

Design Patterns Still Aren't: A Pattern of Misunderstanding: Fetishizing the Gang of Four

http://perlmonks.org/index.pl?node_id=285065



Software Design Resources

http://perlmonks.org/index.pl?node_id=285637

0
mentat
hmm, cehaletimi bagislayin oncelikle, java'ci degilim.. ancak o yazida ben hic pattern goremedim. bazi isleri yapmak icin kullanilabilecek yontemler anlatilmis ama bunlar java dili ile ilgili degil, java kutuphanelerinden hangileriyle en dogru cozume ulasilabilecegi ile ilgili sanki. bir gariplik var sanki.

benim pattern'dan anladigim sey, dilin klasik deyimleri ile (nesne, inheritance, vs) cozumlenemeyecek islerin yine dilin kaliplari kullanilarak cozulmesi.

mesela singleton en basitinden. global member variable'dir kendisi ama biraz daha guvenli ve temiz bir kullanim getirir (duruma gore). ama dil disindan baska hicbir kutuphane vs kullanmazsiniz.

class SingletonFoo{
static SingletonFoo* m_pThis;
SingletonFoo();
~SingletonFoo();
public:
static const SingletonFoo* getInstance() {
if (!m_pThis) // bunu cpp'de 0'a esitledik
m_pThis = new SingletonFoo;
return m_pThis;
}
// buraya da non-static member funclar vs..
};

budur, mesela singleton..

neysem, benden onceki mesaji atan arkadasin da belirttigi gibi, pattern'lar konusunda bitmeyen bir tartisma da var. iyi mi kotu mu seklinde. ozellikle de GoF'un patternlarina karsi ciddi elestiriler mevcut. (adini hic bir zaman tam dogru yazamayacagim) Alexandriescu'nun da Modern C++ Design'di galiba kitabi ise ciddi saygi duyulasi bir baska kitap..

pattern nedir konusna donersek de, bazilarina gore veri yapilari bile bir pattern'dir (bence abarti biraz), kriter, dilin kendisi icinde olmamasi. (orn, yigit, kutuk, vs)

bir baska ilginc nokta da, gucunden pek suphe edilmeyen c/c++ pattern'lara muhtac iken, genelde parantez sayisiyla alay konusu olan Lisp'in pattern'lara ihtiyac duymayan, en ilerlemeye ve gelistirmeye acik dil oldugu gorusu..

neyse, sabah sabah daha fazla uzatmayayim..

bir de bir rica, patternlarin bence de en onemli islevi, yazilimcilar arasinda dil ve iletisim birligini saglamasi. o nedenle, siz de yazidaki pattern'larin turkce'lerinin yanina da en azindan ingilizcelerini ekleyebilirseniz parantez icinde, biz de daha iyi ogrenmis ve standart pattern'larin (inatla kalip demiyorum, dogru turkcesi oldugundan supheliyim) turkce isimlendirilmesini de saglamis olursunuz.
0
malkocoglu
Kaliplari, dil haricindeki alanlar icin de kullanabilirsiniz. Son zamanlarda revacta olan kalip kitaplari, teknoloji secimi, yazilim gereksinimleri analizi (requirement analysis) gibi konulara bile uygulanmaya basladi.

LISP hakkindaki yorumunuz ilginc.. Hakli olabilirsiniz. :)

Bilgi islem dunyasi bir bilim alani hala degil; Mesela karsilastiracak olsak, iliskisel veri tabanlarinin altinda kapi gibi matematiksel teori vardir, bir XYZ iliskilsel modelin 'dogrulugu' ispat edilebiliyor. Yazilim muhendisliginde bir nesnesel modelin dogrulugunu ispat edebiliyor muyuz? Bu soruya hala cevap hala hayir. Boyle gri bir alanda o yuzden zevkle ve renkler konusuyor, ya da tecrubeye dayali 'receteler'.

Kaliplari, bir onceki yazarin soyledigi gibi, cok buyutmemek lazim; Bizim takip ettigimiz kaliplarin 'formatidir'. Sunum tarzi olarak bilgi islem cozumleri icin kaliplarin uygun oldugunu dusunuyorum. Ayrica, baskalarinin kullandigi receteleri takip amaci ile de iyi olabiliyor. Template Method, Singleton, Observer kullanmasak bile, fikir olarak yararlandigimiz gorus acilari.

Iyi calismalar,



Görüş belirtmek için giriş yapın...

İlgili Yazılar

Nereden Geldik, Nereye Gidiyoruz?

oktay

"Multics'in giderek daha fazla şişmesi ve kullanılamaz bir beyaz file dönüşme emareleri göstermesi üzerine Bell Labs projeyi durdurdu (sistem daha sonra Honeywell tarafından ticari olarak pazarlandı fakat başarılı olamadı). Ken Thompson, özlediği Multics ortamının bazı fikirleri ile kendi fikirlerini eski bir DEC PDP-7 üzerinde denemeye başladı."

Bir programlama dilini bilme ölçüsü nedir ?

anonim

LKD listelerinde bir süredir devam etmekte olan bir konu başlığı bu.

Tartışmanın bir yerinde bir arkadaş "Bir programlama dilini bilmek için hiç bir başvuru kaynağı kullanmaksızın program yazılabilmeli " dedi.

Bunun üzerine eski FM'cilerden, Uludag projesi COMAR projesi baş programcısı Serdar Köylü yeni başlayanlar için kılavuz olabilecek nitelikte, makale tadında bir yanıt gönderdi.

Ben de listelerde yazılan herşeyin gayet GPL olduğunu düşünerek kendisine sormadan buraya haber olarak geçiyorum :)

Yeni Programcılara Müjde - bilgidata.com

anonim

Temel teknikler, bilgi ve en önemlisi tecrübe paylaşımı için Türkçe bir site başlattık. www.bilgidata.com sitesinden yazılım proje yonetimi, tasarım yöntemleri, teknoloji püf noktaları hakkında yazılarımız var. Konular Java, ANT, Tomcat, Oracle, SQL, Extreme Programming hakkında. Programcıların beğeneceğini umuyorum.

21 Günde Değil 10 Yılda Programlama Öğrenin

FZ

Herhangi bir kitapçıya gittiğinizde Teach Yourself Java in 7 Days (7 Günde Java Öğrenin) benzeri, size birkaç günde veya birkaç saatte Visual Basic, Windows, Internet (vs.) öğretmeyi vadeden kitaplarla karşılaşırsınız...

... Birkaç günde, Beethoven, kuantum fiziği ya da köpek eğitimi öğreten kitaplar yok. Bu sonuçlara bakılırsa, ya insanlar bilgisayar hakkında yeni şeyler öğrenmek için çok hevesli ve aceleci ya da bu iş bir şekilde inanılmaz derecede kolay.

... Araştırmacıların da (Hayes, Bloom) ortaya koyduğu üzere, satranç oynamaktan beste yapmaya, resimden piyanoya, yüzmeden tenise ya da nöropiskoloji ve topoloji alanlarında araştırma yapmaya kadar bir çok alanda uzman olmak, on yıl civarında bir zaman alıyor ve bunun bir kısayolu var gibi gözükmüyor.

Peter Norvig'in "Teach Yourself Programming in Ten Years" başlıklı makalesinin çevirisini On Yılda Programlama Öğrenin adresinde okuyabilirsiniz.

Yapay Zeka Yazıları

malkocoglu

Akıllı tahmin yapabilmek (heuristic), zekanın kullandığı önemli bir özellik. Bilgisayarla aynı özelliği aktarabilmek için, 8'li Bulmaca ortamında arama algoritmalarını sitemizde işliyoruz. Kullanılan dil, Common LISP olacak. Çözüm kodları da sitede paylaşılıyor. Bu kodlar, üniversitede alınan Yapay Zeka dersi için geliştirildi.
Yapay Zeka ile Problem Çözümü
Akıllı Tahmin Yapabilmek (Heuristic) ve Yapay Zeka