Perl Öğreniyoruz - 2

0
cayfer
Geçen hafta çözdüğümüz örneği bir de Perl'in özelliklerinden yararlanarak çözelim.

Editörün notu: Perl öğreniyoruz yazı dizisinin ikincisini okuyorsunuz. Sabırsız olanlarınız için cayfer.bilkent.edu.tr incelenmesi gereken bir adres.
    #!/usr/bin/perl  
    #      
    # /etc/passwd dosyasında kayıtlı gerçek kullanıcı sayısını bulur.  
    # /home altinda bir kişisel dizini olan herkes gerçek kullanıcı kabul edilir.

    open (PWD, "/etc/passwd");
    # 
    # $n : Sayılan kullanıcı sayısı
    while (  ) {
       $n++ if ( /home/ );
    } 
    close (PWD);
    print "Bu sistemde $n kullanıcı kayıtlı

";
    exit;
Tek değişiklik "while" döngüsü içinde...

Bir kere $n değişkenine sıfır ilk değeri verilmiyor. Perl'de bir değişkenin değerini bir arttırmak için önceden tanımlı olması gerekmez. Aslında ne yaptığınızı çok iyi bilmediğiniz durumlarda oldukça da tehlikeli bir özellik olmakla beraber bilinmesinde yarar var.

İkinci önemli fark "while ( )" deyiminde. tek başına bir deyimdir. PWD dosya tanımlayıcısının gösterdiği dosyadan bir satır okumaya çalışır. Başarılı olursa okunan satırı oluşturan karakter dizisi (sonundaki dahil) 'nin atandığı değişkene yerleştirilir. Peki bizim yazdığımız koddaki gibi herhangi bir değişkene atanmazsa ne olacak? Hiç! Madem kullanıcı bir değişken beklirtmemiş, Perl yorumlayıcısı okunan satırı $_ özel değişkenine yerleştirir.

Perl'de $_ gibi daha bir çok özel değişken var. Yeri geldikçe söz edeceğim.

Yukardaki kodda dikkati çeken bir özel durum da "$n++ if ( /home/ );" deyiminde. Bir kere if deyimi alışılmışlardan biraz farklı görünüyor olmalı. Böylesi daha rahat okunduğu için Perl'i geliştiren Larry Wall böyle bir yapı kurmuş.

Bir diğer özel durum da if deyiminin içinde birşeylerin içinde "home" sözcüğü geçiyor mu diye kontrol ediliyor ama "neyin" içinde "home" aranacağı belirtilmiyor. Perl yorumlayıcısı gene tembellik yaptığınızı anlayacak ve "home" dizisini $_ özel değişkeni içinde arayacaktır.

Perl Sayıl Değişkenleri

Perl'de değişkenlerin deklare edilmeleri gerekmez. Değişkenlerin tipleri de yoktur. Yani "tamsayı" değişken, "kayan noktalı" değişken gibi kavramlar yoktur.

Sayıl değişkenlerin isimleri daha önceki bölümde de sözünü ettiğim gibi $ işaretiyle başlar.

Örneğin peşpeşe verilen aşağıdaki Perl komutları, dilin kurallarına pekala uygundur:

     $a = 10;
     $b = $a . "ABC";
     $c = $b + 2;
     $x = "XYZ";
     $x++;
$b = $a . "ABC"; deyimi sayısal bir değer içeren $a değişkeni ile "ABC" karakter dizilerini birleştiriyor. Başka dillerde olsa derleyicinin kıyameti koparacağı bu deyim Perl'de gayet sessizce yerine getirilir. Önce $a değişkenin değeri karakter dizisine çevrilir ( $a'nın değeri değişmez) sonra da iki karakter dizisi birleştirilir. Yani $b : "10ABC" olur.

$c = $b + 2; deyimi karakter dizisi içeren bir değişkenin değerini 2 arttırmak istiyor. Peki! Bu da olur. Önce karakter dizisi değer sayıya çevrilmeye çalışılır. $b değişkenindeki karakter dizisi "10ABC" olduğu için bu diziyi sayıya çevirmeye çalışınca 10 değeri elde edilir. Buna da 2 ekleyince $c : 12 olur.

Son deyimde de sayıya çevrilemeyecek bir karakter dizisi bir arttırılıyor. Burada da "XYZ"nin sayısal değeri sıfır kabul edilecektir.

Perl'de değişkenlerin deklare edilmesi gerekmediğini söylemiştim. Bunun tehlikelerini açıklamaya gerek yok sanırım. Eğer Perl'i bu şekilde kullanmaktan çekiniyorsanız programın başına

    use strict;
deyimini eklemelisiniz. Bu durumda programınız içinde kullanacağınız tüm değişkenleri deklare etme zorunluluğu gelecektir. Perl'de değişken tipi olmadığı için deklarasyonlar yalnızca
    my degisken_ismi;
şeklinde olacaktır. Deklare ederken bir yandan da değer vermek isterseniz
    my $n = 0; 
kalıbını kullanabilirsiniz.

Haftaya Perl'ın asıl silahlarını ortaya çıkaracağım! Listeler ("array"ler) ve Çağrışımlı Listeler ("associated array"ler).

İlgili Yazılar

KSpyware

tongucyumruk

KSpyware adının çağrıştırdığının aksine KDE üzerinde çalışan bir casus yazılım veya casus yazılım tarayıcısı değil. KSpyware, Win32 platformunda çalışan özgür bir casus yazılım. Klasik anlamdaki casus yazılımlardan en önemli farkı kodlarının tamamen açık olması. Gilbert Nzeka adlı bir programcı tarafından Windows altında casus yazılımlar geliştirme yöntemlerini ortaya koymak amacıyla geliştirilen bu program bilin bakalım hangi programlama diliyle yazılmış?

Not: Bu programı GNU/Linux platformuna port edecek gönüllü bir arkadaş aranıyor.

Perl için FMOD Kütüphanesi

mustafa_

Fmod for Perl, FMOD müzik ve ses efektleri sistemleri kütüphanesine erişmek için geliştirilmiş bir Perl eklentisidir.

Perl, Divx, altyazı ve başının çaresine bakabilmek üzerine

sundance

Uzun zamandır izlemek istediğim, The Hustler'ı seyretmek için sonunda zaman bulabildim. Paul Newman'ın 1962'de başrolünü oynadığı bu film, yıllar sonra Color of Money'e de konu olacak Fast Eddie Felson'ın hikayesini anlatıyordu. Dahası Unix Junkie makalemde bahsettiğim insan modelinin belki de en iyi örneklerinden biriydi.

Fakat küçük bir problem vardı, filmindeki hiçbir dialoğu kaçırmamak için altyazıya ihtiyaç duyuyordum, fakat benim elimdeki film iki cd olmasına rağmen bulabildiğim yegane ingilizce altyazı üç cdlikti.

Durumdan vazife çıkartmaya zaten hazır bir FM sakini olarak, sıvadım kolları ve küçük bir perl betiki yazdım bu işi yapması için. Film hatırladığımdan bile güzeldi, ama böyle bir durumda bir beş, on dakika içinde problemi çözebilmek daha bile keyifliydi, GNU/Linux kullanıyor olmak keyifliydi :)

Perl Öğreniyoruz - 3

cayfer

2. bölümün sonunda bu hafta "listeler"den söz edeceğimi söylemiştim.

Listeler (arrays) Perl'in çok güçlü olduğu konulardan birisidir. Perl'de bir listeden söz ederken değişken adının başına bir @ işareti koymalısınız. (Hatırlıyorsanız sayıl (scalar) değişkenlerin adı $ işareti ile başlardı).

`Diğerleri(miz) için Flash´

butch

Perl::Flash ın beta sürümünün hazır olduğu Slashdot da duyuruldu. Artık Perl kullanarak Flash animasyonları yapılabilecek. Proje hakkında geniş bilgi burada...