developerWorks: Linux için dokunmaya duyarlı ekran kurulması

0
butch
IBM Türkiye ve Fazlamesai.net işbirliği ile dilimize kazandırılan ikinci IBM developerWorks makalesi ile karşınızdayız. Diğer makalelere buradan ulaşabilirsiniz.

Makalenin özgün haline bu adresten ulaşabilirsiniz.



Linux için dokunmaya duyarlı ekran kurulması

Bir PSOne LCD'nin dokunmaya duyarlı ekran girişiyle kurulması ve yapılandırılması


Düzey: Başlangıç

Greg Lindley (lindleyg@us.ibm.com), Sistem Destek Mühendisi, IBM

06 Aralık 2005

Geçmişte, kullanımı kolay arabirimlerin eksikliği Linux®'un son kullanıcılar için uygun bir ticari ürün olmasının önünde bir engel oluşturmuştur, ancak bu durum sunulan GUI'lerle değişmiştir. Tüketicilere yönelik kullanımı kolay Linux tabanlı bir ürün yaratmak için gerekli bir sonraki adım nedir? Kullanıcı odaklı bir dokunmaya duyarlı LCD ekran eklemeyi düşünün. Dokunmaya duyarlı ekran cephesi, arka uçtaki Linux uygulamalarını özel dijital ortam merkezleri (evde ya da otomobillerde), DVR'ler ve PVR'ler, hatta ev robotlarının kontrol arabirimleri gibi aygıtlar için çok kullanışlı yapabilir. Potansiyel kullanıcıların sınırı yalnızca hayal güçleridir. Bu yazıda, Linux için bir Sony PSOne'dan alınan bir LCD'nin kurulması, bir yapılandırma satırı yaratılması ve dokunmaya duyarlı ekran kurulmasına ilişkin genel bilgiler edinebilirsiniz.

KDE, GNOME/Nautilus, OpenWindows, WINE, vb. gibi birçok GUI, kullanıcıların Linux uygulamalarının gücüne erişmesini kolaylaştırıyor. Linux'u tüketici aygıtı arenasına daha sağlam yerleştirmek için bu birleşime hangi bileşeni ekleyebiliriz? Bir dokunmaya duyarlı ekran. Dokunmaya duyarlı ekranla, bir Linux aygıtı, dijital video kaydedici, TiVo benzeri kişisel video kaydedici, ortam merkezi, akıllı ev sistemi, hatta bir tost makinesinin kontrol arabirimi gibi birçok aygıtın denetleyicisi olarak kullanılabilir. Olasılıklar sınırsızdır.

Dokunmaya duyarlı ekranlar önceden paketlenmiş ya da ayrı olarak paketlenmiş çeşitli çözümler olarak sunulur. Bu ekranlar neredeyse CRT'ler kadar uzun zamandır piyasadalar ve şimdi de LCD olarak boy gösteriyorlar. Bazı durumlarda, dokunmaya duyarlı ekran zaten görüntü birimiyle bütünleştirilmiş oluyor. Bazı durumlardaysa (bu yazıda ele alınacağı gibi), boyut ve işlev bakımından uyumlu olması gereken ayrı birimler olarak bulunuyorlar.

Bu yazıda LCD (görüntü ekranı), yapılandırma satırı (modeline; sunucuya monitörü nasıl çalıştıracağını söyleyen bir satır) ve dokunmaya duyarlı ekranın (giriş için) kurulması ve yapılandırılması için gerekli hazırlık adımlarına ilişkin genel bilgiler verilmiştir. Ayrıca, bir dokunmaya duyarlı ekranı bütünleştirmeye başladığınızda aklınıza gelebilecek başka sorulara ilişkin kaynaklar da sağlanır.

LCD'nin kurulması

Dokunmaya duyarlı ekran yalnızca giriş içindir; bu nedenle, görüntü sağlayabilmek için arkasında başka bir şey olmalıdır. Kullanıcı arabirimini görüntülemesinin yanında, görüntü aşağıdaki iki şekilde yapılabilen ayar işlemi için de kullanılabilir:

  • Kolay olan yol çeşitli satıcılardan birinden bir LCD almak ve bunu bir kişisel bilgisayar sistemine bağlamaktır. Yalnızca, bağlantıların ister doğrudan, ister bir bağdaştırıcı aracılığıyla video kartınızla birlikte çalıştığından emin olun.
  • Daha zor olan ve bu yazıda açıklanan yol, oldukça ucuz bir fiyata bir PSOne LCD edinmektir. Bu yolu izlerseniz, bazı lehim ve kablo kesme işleri yapmanız gerekecek ancak bu değiştirme için sağlanan yönergelerden birini izlerseniz bu işleri fazla zorluk çekmeden yapabilirsiniz (bkz. Kaynaklar). Bu yolu izleyip bir PSOne LCD kullanırsanız, CSYNC (composite sync) sinyali olan bir video kartı gerekir (birçok ATI ve Matrox kartında vardır). CSYNC sinyali olmayan kartlarda bu sinyali üretmek için bir devre oluşturabilirsiniz (bkz. Kaynaklar), ancak bu sinyali üreten bir kart satın almak çok daha kolaydır.
Dokunmaya duyarlı ekran nedir?

Dokunmaya duyarlı ekranlar bir görüntü biriminin bir giriş aygıtı olarak kullanılmasını sağlayarak görüntü birimindeki içerik üzerinde işlem yapmak için kullanılan birincil giriş aygıtı olan klavye ya da fareyi ortadan kaldırır. Dokunmaya duyarlı ekran panelleri genellikle aşağıdakilerden biridir:

  • Basınca duyarlı (dirençli)
  • Elektriğe duyarlı (kapasite)
  • Sese duyarlı (SAW, yüzey ses dalgası)
  • Işığa duyarlı (kızıl ötesi)

İlk olarak POS (satış noktası), ATM, PDA ve diğer bilgi aygıtı görüntü birimlerinde kullanılan dokunmaya duyarlı ekranların kullanımı, ağır sanayide kontrol yüzeyleri olarak hızlı bir şekilde yaygınlaşmaktadır çünkü bu ekranlar montaj hattı koşulları gibi hızlı değişen koşullara uyum sağlamaktadır. Bir bakıma bu yaygınlaşma nedeniyle, SoC (System on a Chip; Yonga üzerindeki Sistem) ve görüntü birimi üreticileri dokunmaya duyarlı ekran yeteneklerini kendi ürünleriyle bütünleştirmeye başlamışlardır; önceden bu gereksinim yedek parça üreticileri tarafından karşılanıyordu.

Güç bağlantısının yapılması

LCD, görüntü birimini çalıştırmak ve ışıklandırmak için güç gerektirir. LCD kuruluşunda olduğu gibi, bir zor, bir de kolay yol vardır:

  • Kolay yolu, ihtiyaçlarınıza göre, duvardaki bir prize ya da araba bağdaştırıcısına takılabilecek bir LCD almaktır. Kişisel bilgisayar için de duvardaki prizden güç alınacağından duvardaki bir prize takılması basittir.
  • Zor (ve benim tercihim) olan yol ise eBay'dan bir araba güç bağdaştırıcısı almaktır. Bu bağdaştırıcı, sıradan bir bilgisayar kasasında güç kaynağıyla sağlanan voltaj değeri olan 12 volt'u kullanır. İşlevsel olarak aynı olduklarından ben "Hooking up a Neon Light" (Neon Işığı Bağlanması) adlı kılavuzu izledim (bkz. Kaynaklar). Değişiklikleri yaptıktan sonra, doğrudan kişisel bilgisayarın güç kaynağına takılır. Yine, bazı kablo kesme ve lehimleme işleri yapmanız gerekir, ancak sonunda ek bir duvar prizi kullanmaktan kurtulursunuz.

Şimdi yapılandırma satırı konusuna geçelim.

Anımsatma: Yapılandırma Satırı (Modeline) nedir?

Yapılandırma satırı, bir yapılandırma dosyasında yer alır ve sunucuya, bağlı bir bilgisayar monitörü ve bunu belirli bir görüntü çözünürlüğünde nasıl çalıştıracağı hakkında bilgi verir. (Önceden XFree86 içinde XF86Config olarak geçiyordu.) Artık, yapılandırma satırı birçok Linux/UNIX® sürümünde kullanılmıyor çünkü sunucu yapılandırmayı aşağıdaki diğer etkenlere göre başlangıç sırasında hesaplıyor:

  • Sunucu yapılandırma dosyasındaki genel ve kullanımı kolay ayarlar
  • Bir EDID sorgusu ile edinilen gereken monitör yetenekleri

EDID (Extended Display Identification Data; Genişletilmiş Görüntü Tanıtım Verileri), bir VESA standart veri biçimidir ve monitor ve yeteneklerine ilişkin temel bilgileri içerir. Örneğin, satıcı bilgileri, maksimum görüntü büyüklüğü, renk özellikleri, fabrikada ayarlanan zamanlamalar, frekans aralığı sınırları ve monitörün adına ve seri numarasına ilişkin karakter dizeleri gibi. Bilgiler görüntü biriminde saklanır ve monitör ve PC grafik bağdaştırıcısı arasında bulunan bir Görüntü Veri Kanalı (DDC) aracılığıyla sistemle iletişim kurmak için kullanılır. En son EDID sürümü CRT görüntü birimlerinde, LCD görüntü birimlerinde ve EDID hemen hemen tüm görüntü parametrelerinin genel tanımlamalarını sağladığından gelecekte ortaya çıkacak görüntü birimi türlerinde kullanılabilir.

Tek bir yapılandırma satırı, belirtilen çözünürlüğe ilişkin bir etiketle başlayan 10 parametre içerir. İkinci parametre piksel sıklığının hızını megahertz cinsinden belirtir. Bunu dört rakamdan oluşun iki grup izler. İlk grup x-çözünürlüğünü (genişlik) ve ilgili parametreleri; ikinci grup y-çözünürlüğünü (yükseklik) belirtir. Seçenekler için, yatay ve dikey zamanuyumluluştırmayı denetlemede kullanılan başka parametreler eklenebilir; ayrıca, birbirine geçmeli (interlaced) ve çifte tarama (doublescan) modları için de seçenekler vardır.

O zaman neden yapılandırma satırı için endişe duyalım? Eski, yaygın olmayan ya da ince ayarları yetersiz olan görüntü donanımlarında, yapılandırma satırlarını elle ayarlamak tek uygun seçim olabilir.




Uygun yapılandırma satırı belirlenmesi

LCD'yi takmak için kolay yöntemi izlediyseniz, Linux işletim sistemi önyüklendiğinde ekranınız otomatik olarak tanınabilir; bu durumda, dokunmaya duyarlı ekranı kurmaya başlayabilirsiniz. Daha zor olan yöntemi izlediyseniz ya da LCD'niz otomatik olarak tanınmadıysa, özel bir yapılandırma satırı oluşturmanız gerekebilir. Google'da sorgu gerçekleştirerek, üreticilerin belirtimlerini denetleyerek ya da uygun yapılandırma dosyasında bulunan çeşitli satırları deneyerek birçok yapılandırma satırı toplanabilir. PSOne LCD kuruyorsanız, uygun bir yapılandırma satırı elde etmenin en kolay yolu Windows tabanlı bir kişisel bilgisayar ve PowerStrip aracı (birçok video kartı için gelişmiş, birden çok görüntü birimli, programlanabilir donanım desteği sağlar; bkz. Kaynaklar) kullanmaktır.

LCD'nin yerel çözünürlüğünü biliyorsanız, bu değerle başlamalısınız. PSOne LCD için 640x480i (Arcade) değeriyle başlamalısınız. Burada, Sabit bir resim elde edene kadar tarama hızını (PowerStrip aracının değiştirmenize izin verdiği bir ayardır) ayarlamanız gerekebilir.

Tablo 1'de PSOne LCD'ye ilişkin çeşitli video kartlarına uygun yapılandırma satırları listelenmiştir. Bunları Internet'te arama yaparak buldum. Bu video kartlarını tümüne erişemediğim için önerebileceğim tek kart kendi kullandığım ATI 9600XT. Bu listede hata olduğunu görürseniz ya da listeye eklemede bulunmak isterseniz lütfen bana e-posta gönderin.

Tablo 1. Linux yapılandırma satırları
Kart NTSC/PAL Yapılandırma Satırı
Matrox Mystique NTSC "640x480" 12.954 640 680 744 816 480 496 504 528 interlace +hsync +vsync
Matrox Millenium G200 NTSC "640x480" 13.193 640 688 752 832 480 492 500 524 interlace -hsync -vsync
Matrox Millenium G200 PAL "720x576" 14.875 720 736 800 896 576 602 606 668 interlace +hsync +vsync
ATI 7000 NTSC "640x480" 12.175 640 664 720 784 480 486 493 524 interlace +hsync +vsync
ATI 7000 PAL "720x576" 14.950 720 763 859 920 576 580 584 588 interlace +hsync +vsync
ATI 9600XT NTSC "640x480" 13.582 640 704 768 864 480 486 493 524 interlace -hsync -vsync
ATI 9700 PAL "720x576" 14.881 720 781 829 960 576 606 610 646 interlace +hsync +vsync
EPIA 800 NTSC "640x480" 13.678 640 672 736 800 480 486 494 524 interlace composite



Yapılandırma satırının yerleştirilmesi

Doğru yapılandırma satırlarını belirledikten sonra, bu bilgilerin aktarılması gereken iki yer vardır. İlk yer xorg.conf yapılandırma dosyası, ikincisi de önyükleme parametreleridir. Şimdi her ikisine de göz atalım.

xorg.conf yapılandırma dosyası

Liste 1, xorg.conf yapılandırma dosyasına örnektir. Başka bir Monitor/Ekran tanıtıcısı ekleyerek bunu kolaylıkla çift başlı bir görüntü (dualhead display) ayarına çevirebilirsiniz. Ayrıca, ForceMinDotClock seçeneğine dikkat edin. ATI 9600XT minimum nokta sıklığını 20M olarak bildirir, ancak aslında daha düşük olabilir. Bu seçenek nokta sıklığını yapılandırma satırı içinde daha düşük bir değere ayarlamanızı sağlar. PSOne LCD'nin görüntü birimini çalıştırması için daha düşük bir nokta sıklığı (12M-15M aralığında) gereklidir. Kullandığınız LCD'ye göre bu ayarı eklemeniz gerekebilir ya da gerekmeyebilir.

Bu listede dokunmaya duyarlı takım için gerekli bilgiler de yer alır. Aygıt ve aygıt sürücüsü kullandığım dokunmaya duyarlı takımın kuruluş kılavuzundan alınmıştır. Bunlar, sizin kullandığınız dokunmaya duyarlı ekranın üreticisine bağlı olarak farklı olabilir.


Liste 1. xorg.conf yapılandırma dosyası

# Xorg configuration created by system-config-display
Section "ServerLayout"
Identifier "Single head configuration"
Screen 0 "Screen0" Absolute 0 0
# Screen 1 "Screen1" Absolute 640 0
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "TKPANEL" "SendCoreEvents"
Option "AllowMouseOpenFail" "true"
EndSection
Section "Files"
RgbPath "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
FontPath "unix/:7100"
EndSection
Section "Module"
Load "dbe"
Load "extmod"
Load "fbdevhw"
Load "glx"
Load "record"
Load "freetype"
Load "type1"
Load "dri"
Load "v4l"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "us"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "yes"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "TKPANEL"
Driver "touchkit"
Option "Device" "/dev/tkdat0"
Option "DebugLevel" "0"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
VendorName "Monitor Vendor"
ModelName "LCD Panel 640x480i"
HorizSync 15.720
Option "dpms"
Modeline "640x480" 13.582 640 704 768 864 480 486 493 524 interlace -hsync -vsync
EndSection
Section "Device"
Identifier "Videocard0"
Driver "radeon"
VendorName "Videocard vendor"
BoardName "ATI Radeon 9600"
Option "ForceMinDotClock" "13M"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Videocard0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 16
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 16
Modes "640x480"
EndSubSection
EndSection
Section "DRI"
Group 0
Mode 0666
EndSection

Çekirdek önyükleme seçenekleri

Bu seçeneklerin ekleneceği ikinci yer önyükleme işlemi sırasındadır; böylece çekirdek, bilgileri doğru görüntüleyebilir. Hangi seçeneklerin sağlanacağını belirlemek için en iyi yer Framebuffer Howto adlı yayının 15. Bölümünü kullanmaktır (bkz. Kaynaklar). Liste 1'deki xorg.conf yapılandırma dosyasını ve Framebuffer Howto adlı yayının 18. Bölümünü kullanarak aşağıdaki (doğru) video önyükleme parametresini bulun:


Liste 2. Çekirdek önyükleme seçenekleri

kernel /vmlinuz-2.6.11-1.27_FC3 ro root=/dev/VGROOT/LVROOT rhgb quiet vga=0x301
video=radeonfb:xres:640,yres:480,depth:16,left:96,right:64,hslen:64,upper:31,
lower:6,vslen:7,pixclock:13582

Bu video seçeneğini uygun önyükleme yapılandırma dosyasına (GRUB için menu.lst ya da LILO için lilo.conf) eklemeniz gerekir. Video seçeneği rhgb (Red Hat Graphical Boot) başlamadan işleme dahil olmaz. vga=0x301, grafikleri 640x480 olarak ayarlar (Howto yayınında Bölüm 5.3'e bakın). PSOne ekranı için gerekenleri sağlamaz ancak rhgb öncesinde gelen metnin daha iyi görüntülenmesini sağlar.




Dokunmaya duyarlı ekranın kurulması

Yapmanız gereken ilk şey uygun dokunmaya duyarlı ekran yazılımı kurmaktır. Benim kullandığım dokunmaya duyarlı ekrana ilişkin yazılımı eGalax'tan yükleyebilirsiniz (bkz. Kaynaklar). FC3 dağılımını kullandığım için FC3 görüntüsünü yükledim. Yapmak zorunda kaldığım tek değişiklik, oluşturma işlemini X sunucusunun x86_64 "include" dosyalarına göstermek oldu. Bunun için touchkit_drv.o dosyasına ilişkin "makefile" içine -I/usr/X11R6/lib64/Server/include dizesini koydum. Kuruluş 32 bitlik sistem için belirlenmiştir, bu nedenle, bu işlemi yalnızca 64 bitlik sistem kullanmak zorundaysanız yapmanız gerekir.

Liste 3 xorg.conf yapılandırma dosyasındaki 2 satırı gösterir. İlk satır X sunucusuna tüm temel olayları TKPANEL aygıtına ve fareye göndermesini söyler (böylece her ikisi de aynı anda kullanılabilir). İkinci satır fare olmadığında X görüntü biriminin getirilmesinin sürdürülmesini söyler. Bu şekilde, dokunmaya duyarlı ekran sisteme bağlı bir fare olmadan kullanılabilir.


Liste 3. xorg.conf dosyasındaki iki önemli satır

InputDevice "TKPANEL" "SendCoreEvents"
Option "AllowMouseOpenFail" "true"

Dokunmaya duyarlı ekranı, touchcfg yapılandırma yardımcı programıyla (ya da sizin dokunmaya duyarlı ekranınız için uygun başka bir yardımcı programla) yapılandırmanız gerekir. Şekil 1 touchcfg yardımcı programının ekran görüntüsüdür.


Şekil 1. touchcfg yapılandırma yardımcı programı
touchcfg yapılandırma yardımcı programı

Bu yardımcı programı kullanarak, dokunmaya duyarlı ekrana görüntü biriminizin kenarlarının yerlerini belirten ayarlamaları yapabilirsiniz. Daha fazla noktalı bir ayar (4pt yerine 25pt), ekran konumlarının daha iyi yakınlaştırılmasını sağlar. Ayrıca, bu yardımcı program basit bir çizim testi gerçekleştirmenizi ve çift tıklatma hızı ve alanı belirlemenizi de sağlar. Diğer dokunmaya duyarlı ekranlara ilişkin yapılandırma programlarında daha fazla ya da daha az özellik olabilir.

Bu işlem tamamlandığında, kuruluş bitmiş olur. Makine yeniden önyüklendiğinde, dokunmaya duyarlı ekran sıradan bir fare gibi çalışacaktır. Metnin üzerine parmağınızı koyarak metin ya da simge seçebilirsiniz. Sağ fare tıklatması için parmağınızı aşağı bastırın. Şekil 2 ve 3'te LCD için bazı önyükleme ekranları gösterilmiştir.


Şekil 2. rhgb ekranı
rhgb ekranı

Şekil 3. KDE'ye önyükleme
KDE'ye önyükleme



Kaynaklar

Bilgi Edinme

Ürün ve teknoloji edinme
  • PowerStrip aracı yapılandırma satırı belirlemenize yardımcı olur.

  • SurePOS 500 sistemi zorlu yiyecek servisi ve perakende ortamlarında kullanıma dayanacak şekilde tasarlanan yeni ve kızıl ötesi dokunmaya duyarlı ekran arabirimi sağlar.

  • Geeks.com'dan 5 inç LCD (stokta varsa) alın!

  • 12v güç sağlamak için 12-volt Thermaltake Cigarette Lighter ürününü kullanabilirsiniz, ancak bu güç çözümünü saklamanın daha zor olduğunu göz önünde bulundurmakta yarar var.

  • Ücretsiz SEK for Linux ürününü sipariş edin; bu ürün DB2®, Lotus®, Rational®, Tivoli® ve WebSphere® üzerinde en güncel IBM deneme yazılımlarını içeren ikili DVD setidir.

  • Doğrudan developerWorks sitesinden yükleyebileceğiniz IBM deneme yazılımını kullanarak sonraki geliştirme projenizi Linux üzerinde oluşturabilirsiniz.


Tartışma

Yazar hakkında

Greg Lindley IBM'deki VMware ESX ürün destek ekibinin lideridir ve VMware ürünü için iki yıldır destek vermektedir. Ayrıca, beş yıldan uzun bir süredir Linux desteği, on beş yıldan uzun süredir de UNIX desteği vermektedir. Greg Lindley'e lindleyg@us.ibm.com adresinden erişebilirsiniz.

Görüşler

0
darkhunter
Harika bir referans makelesi... Çeviri için çok teşekkürler! Gördüğüme çok memnun oldum :)

Bu vesileyle LCD entegreli PSOne'ımı parçalamaya karar verdim (daha önce de denemiştim ama çevirinden anladığım kadarıyla, anlaşılan orjinal makalede geçen bazı şeyleri anlayamamışım/yanlış anlamışım)... Bakalım zaman ne gösterecek :)

Bu konuda başarılı olabilirsem konuyla bağlantılı otomasyon isteği olan bir iki firmaya yanıt verebilirim diye düşünüyorum (bkz ayak üstü portföy oluşturmak ve Modern Portföy Kuramı).

Çeviride emeği geçenlere tekrar teşekkürler :)
0
darkhunter
Geçen denememde ne yaptıysam algılayamadığım nokta da buydu, belki ilgilenen birilerinin işine yarar :
"Yapmanız gereken ilk şey uygun dokunmaya duyarlı ekran yazılımı kurmaktır. Benim kullandığım dokunmaya duyarlı ekrana ilişkin yazılımı eGalax'tan yükleyebilirsiniz (bkz. Kaynaklar). FC3 dağılımını kullandığım için FC3 görüntüsünü yükledim. Yapmak zorunda kaldığım tek değişiklik, oluşturma işlemini X sunucusunun x86_64 "include" dosyalarına göstermek oldu. Bunun için touchkit_drv.o dosyasına ilişkin "makefile" içine -I/usr/X11R6/lib64/Server/include dizesini koydum. Kuruluş 32 bitlik sistem için belirlenmiştir, bu nedenle, bu işlemi yalnızca 64 bitlik sistem kullanmak zorundaysanız yapmanız gerekir."
Ben, nasıl olduysa, yapmazsanız olmaz gibi bir anlam çıkarmıştım, geçen denememde... Demek ki burada patlamışız...
0
darkhunter
Evet, sonunda yaptım :) Nihayet çalışan bir dokunmatik ekranım oldu; Debian Unstable üzerinde...

ATI 9550'nin makalede belirtilen ATI 9600XT değerleriyle uyuştuğunu da belirteyim.
0
butch
Bir sonraki çeviri için taleplerinizi bildirmeyi unutmayın.
0
FZ
Güzel öneri!
0
FZ
Başka IBM developerWorks makale önerisi olan?
0
marsyas
High-performance Linux clustering, Part 1: Clustering fundamentals High performance Linux clustering, Part 2: Build a working cluster
0
simor
Darhunter'ın önerisi de dahil sizin önerilerinizi çevirecek arkadaşa- arkadaşlara gelip çay ve pasta servisi, omuzlarına masaj gözlerine çay kompresi yaparım :)) Boost socket performance on Linux için üzerinde çalıştım biraz. Tabi Türkçesi olsa hiç fena olmaz.. Fakat clustering için ne güzel olur. O kadar az döküman varki clustering hakkında kaliteli diyebileceğim. şimdiden teşekkürler.
0
darkhunter
Aslında socket mevzusunu çözdüm bir süre önce, makaleyi bilmeyenlere yada ingilizce okuyamayanlara faydası olur diye önerdim.

Yalnız, marsyas'ın önerisi beni benden aldı :) Kesinlikle destekliyorum... Hattta seçim yapma gibi bir durum varsa benim önerimi yapılmamış kabul edebilirsiniz :)

0
simor
Ben konuya da tam hakim değilim sizin kadar. Ağır merak krizlerim sonucu içine düştükten sonra kendimi, o konuyla ilgili kendime ve başkalarına sorular sorar hale gelirken buluyorum. O yüzden soket için de Türkçe olması ciddi faydalı olur benim ve benim türümdeki canlılar için. Ama seçim yapılması gerekiyosa evet ya cluster bir parça az pişmiş biftek gibi yani.
0
boreas
Bu tür çevirileri ulaşımı kolaylaştırmak için Doküman, Belge ya da Çeviri gibi farklı bir başlıkta toplayıp haber kısmından ayırsak ve açılış sayfasında bunlara erişebilecek bir bağlantı eklense daha kullanışlı olmaz mı?
0
FZ


developerWorks kategorisi

Kitaplar, Kılavuzlar Kategorisi

Arama kısmı da iş görür yukarıdakilerden erişmek zor gelirse.
0
boreas
Verdiğiniz bağlantılardan söylediğimin aslında tahminimden daha çok gerekli olduğu kanısına kapıldım. Çünkü developerWorks kategorisin'de şuan için sadece 2 yazı var bu sıkıntı yaratmıyor ama Kitaplar, Kılavuzlar Kategorisinde ise bence ciddi bir sıkıntı var haberlerle çeviriler birbirine girmiş durumda. Mesela sundance'ın bir çevirisini hatırlıyorum ama başlık ya da konudan emin değilim ve bu bulmayı çok zorlaştırıyor. Ya da çevrilen bir doküman ana sayfada yayınlanırken ben atladım (veya daha sonra üye olanlar görmedi) ve bu çeviriye ulaşmak artık çok zor . Demek istediğim sadece haber olmayıp (yani geçici bir doküman olmayan) bilgileri başka bir başlık altında toplamak ve ana sayfadan erişim sağlamak bence bu tür bir bağlantı çok faydalı olacaktır.
0
marsyas
Hatta ekinde yorumlar da olmadan salt belge olarak arşivlenmesi
0
ttk
Çok teşekkürler tercüme ve emek için. İsabetli bir seçim olmuş.
Bence de FZ'nin önerileri gayet güzel.

not: bana kalsa sıfır öneri ile gelebilecektim :)
şaka bir tarafa yukarıdaki dökümanlar ben de dahil çoğu programcımızı çok mühim noktalarda cehaletten kurtarma yolunda çok faydalı olacaktır diye düşünüyorum.
0
ttk
Bu arada, makalelerin özeti burada verilip aslı sitede başka bir sayfaya konulursa sanırım daha iyi olabilir bant genişliği tüketimini azaltmak açısından.
0
FZ
Onbinlerce kez talep olsun da bu çevirilere derdimiz bant genişliği, Internet trafiği olsun :) Şimdiye dek sadece 600 küsur kere görüntülenmiş durumda.
0
xelon
Birkaç gün içinde ana sayfadan kaybolup gidecek bu makale de. Yeni katılan/katılacak arkadaşların bunları bulması imkansız.

Bence bu çevirileri bir başlık altında toplamak lazım. Yukarıdaki menü'de Çeviriler gibi bir başlık açılabilir.

Çevirenlerin emeğine yazık olmasın sonra.
0
FZ
Türkçe, çeviri, teknik makale isteriz! diye şikayet eden insanlar nerede? 3 gündür ana sayfada duran bu yazıya "şunları da çevirseniz çok güzel olur" diyen kaç FM üyesi çıktı 5000 küsur üye arasından?
0
xelon
Birçok güzel öneri yapıldı. Bunları bitirmek zaten epey bir zaman alır. Özellikle "Mastering Recursive Algorithms" in çevrilmesi programlamaya yeni başlayanlar için çok iyi olur.

Not : Bu arada çevirileri bir konu başlığı altında toplayın diye 1-2 gün önce bir önerim olmuştu. Gözden kaçmıştır diye hatırlatayım dedim.
0
acemi_
İngilizce bilmeyenler, anlayamadıklarından hangi makalenin çevrilmesinin iyi olacağına karar veremiyorlardır; bilenler de "nasıl olsa İngilizce'sini okurum" diye dert etmiyorlardır.
0
cbc
https://www6.software.ibm.com/developerworks/education/l-rubysocks/
adresindeki "Sockets programming in Ruby" dokümanının tercümesini rica edebilir miyim?

Sayfa şifre istiyor, şifre için ücretsiz developerWorks üyeliği gerekli.

https://www6.software.ibm.com/developerworks/education/l-rubysocks/l-rubysocks-a4.pdf adresinde de tam doküman mevcut.
0
cbc
"şifre" değil, parola olmalı.
Görüş belirtmek için giriş yapın...

İlgili Yazılar

UNIX Dilinde Konuşma, Bölüm 5: Veriler, veriler her yerde!

butch

IBM Türkiye ve Fazlamesai.net işbirliği ile dilimize kazandırılan yeni bir IBM developerWorks makalesi ile karşınızdayız. Diğer makalelere buradan ulaşabilirsiniz.

Makalenin özgün haline bu adresten ulaşabilirsiniz.

UNIX Dilinde Konuşma, Bölüm 2: Daha çok değil, daha akıllı çalışma

tongucyumruk

IBM Türkiye ve Fazlamesai.net işbirliği ile dilimize kazandırılan yeni bir IBM developerWorks makalesi ile karşınızdayız. Diğer makalelere buradan ulaşabilirsiniz.

Makalenin özgün haline bu adresten ulaşabilirsiniz.

Ajax Konusunda Uzmanlaşma, Bölüm 7

butch

IBM Türkiye ve Fazlamesai.net işbirliği ile dilimize kazandırılan yeni bir IBM developerWorks makalesi ile karşınızdayız. Diğer makalelere buradan ulaşabilirsiniz.

Makalenin özgün haline bu adresten ulaşabilirsiniz.

Ajax ve XML: Beş adet genel Ajax kalıbı

tongucyumruk

IBM Türkiye ve Fazlamesai.net işbirliği ile dilimize kazandırılan yeni bir IBM developerWorks makalesi ile karşınızdayız. Diğer makalelere buradan ulaşabilirsiniz.

Makalenin özgün haline bu adresten ulaşabilirsiniz.

developerWorks: Yüksek performanslı Linux kümeleme - 1: Kümelemenin İlkeleri

butch

IBM Türkiye ve Fazlamesai.net işbirliği ile dilimize kazandırılan yeni bir IBM developerWorks makalesi ile karşınızdayız. Diğer makalelere buradan ulaşabilirsiniz.

Makalenin özgün haline bu adresten ulaşabilirsiniz.